Danmark har fået en ny VALG-løsning, der understøtter hele den administrative valgproces – fra kandidatanmeldelse til optælling og resultatformidling. Løsningen skal bruges af kommuner, regioner og øvrige myndigheder ved følgende fem valgtyper: folketingsvalg, regionsrådsvalg, kommunalvalg, Europa-Parlamentsvalg og folkeafstemninger.
Den nye løsning tages i brug første gang ved kommunal- og regionsrådsvalget den 18. november 2025.
VALG

KOMBIT har, på vegne af KL og kommunerne, fået til opgave at konkurrenceudsætte og indkøbe en ny administrativ VALG-løsning og styre it-leverandørens opgaver med drift, vedligeholdelse og videreudvikling af løsningen. Netcompany er leverandør af den nye VALG-løsning.
VALG-løsningen understøtter følgende områder:
- Kandidatanmeldelse
- Dannelse af valgliste og valgkort samt levering af valgkort til print hos fælles printleverandør
- Afgivelse af brevstemmer og stemmer på valgdagen
- Foreløbig optælling og fintælling samt udarbejdelse af afstemningsbøger og valgbøger
- Mandatfordeling og kandidatudvælgelse ved Kommunal- og Regionsrådsvalg
- Formidling af resultater fra stemmeoptællingen
VALG-løsningen indeholder ikke digital afstemning. Stemmeafgivelsen på afstemningsstederne vil derfor også fremover foregå via papir og blyant.
VALG-projektet er organiseret omkring KL, kommunerne, regionerne, øvrige myndigheder og KOMBIT.
Indhold og omfang af VALG-løsningen er besluttet af projektets styregruppe, mens Indenrigsministeriet, som den øverste valgmyndighed, vejleder projektet. Projektet er endeligt godkendt af KL's bestyrelse.
Styregruppen består af følgende medlemmer:
- Annette Lund Hansen, Københavns kommune
- Lene Hartig Danielsen, Aarhus kommune
- Lene Wilhøft, Assens kommune
- Lise Merrild Kristensen, Odense kommune
- Thure Jørgensen, Odsherred kommune
- Jane Mia Hesselgart, Favrskov kommune
- Merete Elisabeth Røder, Frederiksberg kommune
- Hanne Molbo, Region Syddanmark
- Pia Færch, KL
- Mikkel Tang Hedegaard, KOMBIT
Myndighedsinvolvering
Et tæt og løbende samarbejde med myndigheder i flere fora har helt fra VALG-projektets begyndelse været med til at sikre en fundering hos myndighederne og tæt kobling til de arbejdsgange, der er forbundet med valghandlingen hos de brugere, der skal anvende VALG-løsningen. Deltagerne repræsenterer alle myndighedstyper.
Faggrupper
Der er nedsat to faggrupper for VALG. Faggrupperne skal løbende bistå KOMBIT med at prioritere ændringsønsker, afklaring af spørgsmål til arbejdsgange og behov for funktionalitet i relation til valg og videreudvikling og test af løsningen.
Den ene består af kommuner, mens den anden består af regioner.
Kommunefaggruppen består af:
- Odense kommune
- Rudersdal kommune
- Aabenraa kommune
- Holbæk kommune
Den anden faggruppe for VALG består af repræsentanter fra Danmarks fem regioner.
Formålet med faggrupperne for VALG er at sikre inddragelse af VALG-løsningens brugere i prioritering af ændringsønsker, afklaring af spørgsmål til arbejdsgange og behov for funktionalitet i relation til valg og udvikling/test af løsningen fremadrettet.
Her finder du mere information om VALG
VALG-projektet benytter forskellige informationskanaler i sin kommunikation til myndighedernes VALG-ansvarlige og andre relevante modtagere. Hver kanal bliver kort beskrevet neden for.
FAQ’er
Der findes to FAQ’er med spørgsmål og svar vedr. VALG-løsningen.
Den ene FAQ finder du på KOMBITs dokumentbibliotek. Denne FAQ indeholder en række spørgsmål og svar vedr. VALG-løsningen af mere generel karakter bl.a. om implementeringen af løsningen, økonomi og historik.
Løsningsnære spørgsmål og svar om bl.a. funktionalitet målrettet brugerne af løsningen findes i FAQ'en på VALG-løsningens Læringssite. Den enkelte myndighed tildeler selv myndighedens brugere adgang til Læringssitet via den fælleskommunale adgangsstyring (context handler).
Infosite
På VALG-løsningens infosite præsenteres brugerne af løsningen for driftsinformation, nyheder og releasenotes. Adgang til infositet koordineres med myndighedens VALG-systemansvarlige og gives via den fælleskommunale adgangsstyring (context handler) i den enkelte myndighed.
Statusmails
VALG-projektet udsender jævnligt statusmails til myndighederne med seneste nyt om VALG-løsningen. Modtagere af statusmails er myndighedernes VALG-systemansvarlige.
Information til valgforskere og medier
VALG-løsningen har stor bevågenhed – ikke blot i de myndigheder, der skal implementere og anvende den nye løsning, men også blandt fx valgforskere og medier som bl.a. er interesserede i, hvordan de fremover kommer til at modtage valgdata.
KOMBIT orienterer derfor løbende forskere m.fl. om fremdriften på projektet og den nye løsning via nyhedsbreve og infomøder. Er du ikke på vores mailingliste, men forsker du i valg og ønsker at følge projektet, så skriv til os på valg@kombit.dk.
