Projekt VALG afholder workshops

Projekt VALG afholder workshops for kommende brugere og aftagere af løsningen i begyndelsen af 2017.

Den nye valgløsning, der skal erstatte den nuværende KMD-løsning og understøtte forberedelsen, afholdelsen og afrapporteringen af kommunalbestyrelsesvalg, regionsrådsvalg, folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg og folkeafstemninger, er nu gået ind i kravspecifikationsfasen.

I den forbindelse afholder projektgruppen workshop for kommende brugere og aftagere af løsningen i begyndelsen af 2017.
Formålet er at involvere bredt og få input til kravspecifikationen fra bl.a. kommuner, Danmarks Statistik, KL, regioner og stat samt medier og valgforskere. De forskellige workshops foregår i perioden november 2016 – marts 2017.

Overblik over workshops

2016:

  • Den 29. november: workshop med kommuner (afholdt)
  • Den 12. december: workshop med kommuner (afholdt)

2017:

  • Den 4. januar: workshop med Statsforvaltningen
  • Den 12. januar: workshop med Indenrigsministeriet
  • Den 19. januar: workshop med medier
  • Den 18. januar: workshop med regioner
  • Den 25. januar: workshop med kommuner
  • Den 1. februar: workshop med kommuner
  • Den 8. februar: workshop med valgforskere
  • Den 22. februar: workshop med kommuner
  • Den 2. marts: workshop med kommuner
  • Den 15. marts: workshop med kommuner
     

Flere kommuner har allerede tilsluttet sig

Ind til videre har 41 kommuner tilsluttet sig den nye valgløsning. Deadline for endelig tilslutning er den 20. januar.

Afklaring af sikkerhed og snitflader

Sikkerhed har topprioritet i den nye valgløsning. Den kommende løsning skal understøtte, at valg fortsat gennemføres efter de rammer, Folketinget har besluttet og uden udefrakommende forsøg på at påvirke et valgresultat hvad angår it-sikkerhed, drift sikkerhed og beredskab.  

For at sikre dette, har vi gennemført en trusselsvurderingsanalyse og indledt et samarbejde mellem KOMBITs interne sikkerhedsafdeling og Center For Cybersikkerhed angående løsningens sikkerhedsaspekter, så vi sikrer, at vi dels lever op til alle lov- og sikkerhedsmæssige krav, samt at vi skaber en helt sikker fremtidig valgløsning.

Projektet er samtidig i gang med at finde ud af, hvordan arkitekturen skal se ud i forhold til CPR-udtræk. Derfor har vi indledt et samarbejde med Serviceplatformen og CPR-registret om dette. Det er en kritisk del af løsningen, og hvis arkitekturen ikke bliver som forventet, planlægger vi alternative muligheder således, at projektet har en ’plan B’.

 

Kontakt

Seniorkonsulent / Projektkoordinator
3334 9420