Sandra Aarup, reformansvarlig og faglig koordinator i Gribskov Kommune
Vores forberedelse på kontanthjælpsreformen begyndte allerede i september sidste år (2024) og ligesom de andre kommuner, så fortsætter vores forberedelse helt fra til den 1. juli.
Vi kickstartede arbejdet med en workshop mellem jobcenter og ydelsescentret, som involverede både fagkoordinatorer og ledergruppe. Her gennemgik vi afklaringsretten, arbejdspligten og den nye satsstruktur samt nye tillæg og bortskaffelse af regler. Vi inddelte os i mindre grupper, og hen over efteråret arbejdede vi med emnerne for at afklare, hvad reformen kommer til at betyde for borgerne, hvor vi skal være særligt opmærksomme og sætte ind med ekstra vejledning og rådgivning.
Vejledningsskrivelse og agterskrivelse
I uge 3 sendte vi vejledningsskrivelse ud til ydelsesmodtagere med information om, hvordan deres ydelse vil ændre sig. Derefter inviterede vi de borgere, som vi bliver omfattet af ændringerne til møde i jobcentret. Hos os besluttede vi, at alle borgere, der falder mere end 50 kroner ydelse, skulle indkaldes til møde. Formålet var at informere borgerne allerede tidligt i forløbet, så vi kunne starte dialogen tidligt.
I uge 20 har vi sendt agterskrivelser ud til de berørte ydelsesmodtagere. Agterskrivelsen fungerer som en partshøring, hvor borgeren får mulighed for at komme med bemærkninger eller indsigelser, før den endelige afgørelse træffes. Dette sikrer, at borgerens synspunkter bliver hørt og taget i betragtning. I forbindelse med agterskrivelsen er borgerne blevet kontaktet telefonisk samt indkaldt til samtale i jobcenteret vedrørende deres kommende ydelse.
Vi har analyseret hvor stor en procentdel af borgerne, som hhv. falder og stiger i bruttoydelse den 1. juli 2025. Det giver et overblik, som blandt andet understøtter socialindsatsen i kommunen for de borgere, der får brug for vejledning.
Mange kommunale berøringsflader stor vejledningsindsats
Hos os er det jobcentret der hjælper borgerne. Derfor har vi kørt indsatsen i tæt samarbejde med vores kolleger der. I ydelse er vi et lille team på tre medarbejdere, som arbejder med Hjælp til forsørgelse (HTF), men da borgerne har flere berøringsflader i kommunen, kortlagde vi snitfladerne dertil. Det betyder, at vi, da lovforslaget blev vedtaget i december 2024, udarbejdede og udsendte et vejledningskatalog målrettet vores familieafdeling, frivilligcenter, boligforeninger, herberg, bosteder mm. Formålet med kataloget har været at klæde dem på i forhold til de ændringer, reformen medfører, så de er klar til at kunne rådgive borgerne.
Derudover har vi holdt mange oplæg og dialog møder i kommunalt regi, blandt andet for jobcentrets ungeteam hvor reformen som helhed blev gennemgået overordnet, og vi havde et udvidet fokus på det særlige beskæftigelseskrav, særligt ungetillæg og det midlertidige tilpasningstillæg. Vi har også talt med kommunens socialteam vedr. socialindsatsen herunder bostøtte og SKP (Støttekontaktperson). Vi har også holdt oplæg for det politiske udvalg samt handicaprådet.
Budskab
Budskabet er det samme til alle: Fokus er på er afklaring af borgerens forløb (fx vedr. rehabilitering, ressourceforløbsydelse og førtidspension). Og løsningen for de borgere, der kommer til at gå ned i ydelse efter den 1. juli, er beskæftigelse eller at finde en billigere bolig.
Vejledningen fokuserer primært på:
Beskæftigelse: Den mest effektive og langtidsholdbare løsning er, at borgerne bliver helt eller delvist selvforsørgende. Det nye kontanthjælpssystem giver borgerne mulighed for at beholde en større del af deres lønindtægt, før der sker modregning i deres ydelse. Konkret betyder det, at selv få timers lønnet arbejde kan have en stor betydning for borgernes økonomi. Jobcentret kan hjælpe borgerne med at finde lønnet beskæftigelse.
Uddannelse: Særligt for nogle af de unge, kan det have positive økonomiske konsekvenser, hvis de starter på SU-berettiget uddannelse. Jobcentret kan vejlede borgerne om uddannelse.
Billigere bolig: Nogle borgere vil blive så hårdt ramt på deres økonomi, at de vil have svært ved at betale deres husleje. De kan derfor vejledes om at forsøge at finde en billigere bolig.